Producenci

Cenniki do pobrania

Aleksandra Patalas: W kościele, w komnacie i w teatrze. Marco Scacchi. Życie, muzyka, teoria

Barok
55
PLN
Aleksandra Patalas: W kościele, w komnacie i w teatrze. Marco Scacchi. Życie, muzyka, teoria
in_stock
Dostępność:
dostępny
Cena: 55,00 zł
Cena netto: 52,38 zł
szt.
Książka, którą oddajemy do rąk czytelników, poświęcona jest sylwetce Marca Scacchiego (zm. 1662), skrzypka, kapelmistrza, kompozytora i teoretyka muzyki urodzonego w Rzymie, przez ćwierć wieku (1624-1649) związanego z dworem królewskim polskich Wazów. Przyszło mu tworzyć w warunkach sprzyjających działalności artystycznej, pod protektoratem monarchów szczególnie rozmiłowanych w sztuce, w okresie względnego spokoju politycznego. Scacchi był jednym z wielu przybyszy z Półwyspu Apenińskiego, którzy odegrali istotną rolę w ówczesnej Rzeczpospolitej.

Artysta należał do wąskiego grona najważniejszych i najbardziej wpływowych postaci środowiska muzycznego w Polsce. Pod jego kierunkiem funkcjonował jeden z pierwszych poza Włochami stały dworski teatr operowy. Kierowany przez niego zespół miał w swoim składzie wybitnych wykonawców i uznanych kompozytorów.

Jako autor dzieł muzycznych i pism polemicznych Scacchi ugruntował w Rzeczpospolitej nową estetykę seconda pratica. Przeniósł na tutejszy teren tradycję włoskiej teorii muzyki i praktykę dysput artystycznych. Poprzez swoje publikacje stał się znany również w krajach niemieckich. W środowisku tamtejszych teoretyków muzyki została podjęta i rozwinięta jego klasyfikacja stylów muzycznych, która przetrwała do pierwszej połowy osiemnastego wieku. Po opuszczeniu Rzeczpospolitej Scacchi udał się na włoską prowincję i nie powrócił już do dawnej aktywności.

W swojej ojczyźnie pozostał właściwie twórcą zapomnianym. Królewski kapelmistrz znany jest światowej muzykologii głównie jako teo­retyk muzyki, którego poglądy prezentowane są przez pryzmat jedynie części zachowanego piśmiennictwa. Spojrzenie to należy dzisiaj zrewidować, bowiem w trakcie kwerend bibliotecznych i archiwalnych udało się odkryć kolejne pisma i kompozycje Scacchiego, nieznane badaczom zajmującym się wcześniej jego dorobkiem. Owe odkrycia zachęcają do przeprowadzenia ponownej analizy dokonań kapelmistrza, nie oderwanej - jak dotychczas - od jego biografii i okoliczności, w których tworzył.

Scacchi był przede wszystkim kompozytorem, według którego systematyczna wiedza o muzyce stanowiła niezbędny element warsztatu. W naszej książce pragniemy nakreślić obraz twórcy wywodzącego się ze „szkoły rzymskiej”, który u progu kariery wszedł w środowisko dworskie pozostające na styku kultury polskiej i niemieckiej, ale jednocześnie otwarte na wpływy zewnętrzne. To specyficzne „zanurzenie kulturowe” kształtowało jego postawę artystyczną i w znacznym stopniu determinowało jego dorobek. Myśl ta przyświecała nam w trakcie formułowania kolejnych rozdziałów książki, podzielonej na trzy zasadnicze części.

W pierwszej kreślimy obszerną biografię kompozytora, prezentując kolejne etapy jego kariery, począwszy od studiów w Rzymie pod okiem G. F. Aneria, poprzez pierwsze kroki na dworze warszawskim, okres największej aktywności za panowania Władysława IV, po ostatnie lata spędzone na ziemi włoskiej. Charakteryzujemy krąg jego współpracowników, przyjaciół, rodziny, sylwetki artystów, z którymi utrzymywał kontakty lub polemizował. Zwracamy uwagę na okoliczności i wydarzenia, które pozostają w ścisłym związku z jego działalnością artystyczną.

Druga część książki zawiera omówienie wszystkich zachowanych utworów Scacchiego, pozostających dotąd w cieniu jego teorii. Mimo że znaczna ich liczba zaginęła, pozostałe ukazują go jako twórcę wszechstronnego, o solidnym warsztacie, eksponującego rolę słowa w dziele muzycznym. Scacchi, spełniając oczekiwania monarchy, pisał muzykę na uroczystości kościelne i państwowe, na potrzeby dworskiego teatru, a także na królewskie pokoje. Poczynione przez nas porównania tej twórczości z dorobkiem współczesnych Scacchiemu kompozytorów działających w Polsce, bardzo utrudnione ze względu na słaby stan zachowania źródeł, mają zwrócić uwagę na fakt wytworzenia się na dworze warszawskim „szkoły” kompozytorskiej, której istotną cechą była synteza lokalnych i pochodzących z zewnątrz środków warsztatowych.

W rozdziale trzecim ukazujemy w porządku chronologicznym całość teorii Scacchiego, jej genezę, zakres, dynamikę, uzależnienie od bieżących propozycji artystycznych. Ze względu na polemiczny charakter jego piśmiennictwa uwagę poświęcamy też twórcom, których kompozycje zostały przez kapelmistrza szerzej omówione. Prezentuje się on jako teoretyk głęboko zakorzeniony w tradycji szesnastowiecznej, uznający muzykę za wiedzę rządzącą się ustalonymi regułami, oczekujący podobnego podejścia od innych kompozytorów, a jednocześnie otwarty na nowe prądy estetyczne, głoszący konieczność ciągłych poszukiwań artystycznych i stopniowego doskonalenia sztuki dźwięków.

W zakończeniu książki zostały ogólnie zarysowane główne nurty recepcji twórczości Scacchiego. Jego dorobek był z pewnością przyswajany w środowisku dworu królewskiego w Warszawie, jednak pisemne świadectwa owego odbioru pochodzą głównie z kręgu twórców niemieckich, takich jak: Ambrosius Profius, Christoph Werner, Heinrich Schütz, Christoph Bernhard, Andreas Werckmeister i Johann Mattheson. Przykładem najpełniejszej recepcji myśli Scacchiego stało się piśmiennictwo Angela Berardiego, który swoją teorię zbudował na bazie publikacji swego mistrza.

Pliki do pobrania:

Dane techniczne

Rok wydania 2010
Liczba stron 473
Format / Oprawa B5 / miękka
Seria Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis XIX
ISBN 978-83-7099-176-0
Język publikacji polski
Waga 0,793 kg

Opinie o produkcie (0)

 

Zaloguj się

Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka »

Sklep jest w trybie podglądu

Click Shop | Hosting home.pl